Just quan sortíem del confinament ara farà un any, quan el comerç intentava retornar a la desconeguda i incerta anomenada “normalitat” post COVID, un conegut grup de la indústria tèxtil tancava la porta de dos dels seus grans establiments a Granollers. A l’ombra quedaven petits comerciants que, tant al centre la ciutat com als nostres barris, es veien obligats a abaixar la persiana a conseqüència de la crisi econòmica i dels danys colaterals derivats de la pandèmia. A mercè de l’oblit es deixava l’esforç del comerç essencial de proximitat per donar servei a la ciutadania durant tot el confinament, un esforç individual però també col·lectiu. Com l’important paper que han jugat les associacions de comerciants per seguir afrontant les posteriors restriccions, per informar i protegir als seus socis, per reinventar-se i adaptar-se a les mesures encara a dia d´avui vigents, que dibuixen un escenari complex i, per què no dir-ho, difícil d’aguantar.
Fins a finals del 2020, el comerç del nostre municipi ha estat al punt de mira dels mitjans de comunicació locals, comarcals i nacionals. A conseqüència d’aquests coneguts tancaments hem estat noticia des d’una perspectiva o enfoc negatiu envers al comerç, ens han fet servir d’exemple de pronòstic de tancament d’establiments comercials, de centres urbans amb locals buits, augurant i/o insinuant en més d´una ocasió que el comerç de la nostra ciutat, com en moltes d´altres, estava en perill.
Doncs senyors dels mitjans de comunicació, sí que s´han tancat moltes persianes a Granollers, el comerç ha estat i és un dels sectors més damnificat per la crisi econòmica d´aquesta pandèmia. Ho lamentem moltíssim, perquè molts d´aquests establiments pels granollerins i granollerines són irreemplaçables, perquè darrera de moltes d´aquestes persianes hi tenim veïns, amics i coneguts amb qui la fèiem petar, que ens assessoraven com ningú, que coneixien els nostres gustos; perquè al costat de casa ha quedat un local buit, perquè trobem a faltar la llum d´aquella botiga de la cantonada i per un llarg etcètera.
Però, ens hem fet prou ressò del què tenim?. Em refereixo a si hem parat prou atenció a com el comerç de Granollers ha reaccionat i evolucionat en un temps record: hi ha posat ganes, il·lusió, força, empenta, recursos de tota mena, creativitat … Ha intentat adaptar-se a una nova manera de fer, ha observat les necessitats dels seus clients i ha ampliat horitzons i no parlem només de la digitalització, sinó de com han adaptat la botiga física, els productes, els serveis. Bé, ho hauria d´haver escrit tot en gerundi perquè el que estan fent els comerciants és una acció continuada, un esforç persistent de present i de futur.
Aquesta singular i positiva energia comercial de la nostra ciutat, acompanyada de moderació dels preus dels locals -a conseqüència de l´augment de la oferta i també a l’esforç dels seus propietaris- ha fet que des de principis d´any hagi crescut la demanda. Tenim un comerç viu, dinàmic i divers. En el decurs dels darrers mesos hem vist així mateix noves obertures, negocis que canvien d´ubicació, establiments especialitzats de sectors emergents, emprenedors i botigues consolidades que continuen apostant per seguir formant part d´aquest teixit comercial únic que, de ben segur, continuarà donant vida als nostres carrers i barris, fent de la nostra ciutat un punt de referència comercial pels seus valors i per la seva excel·lència.
Queda molt camí per recórrer i molta feina per fer, i des de l’administració caldrà acompanyar al sector de manera continuada i de molt a la vora, amb recursos econòmics directes, amb ajuts per fomentar la ocupació, l’emprenedoria, amb formació especialitzada i per suposat amb la digitalització i les noves tecnologies. Recursos i eines imprescindibles per garantir-ne la continuïtat. Però tot plegat ha d´estar també acompanyat d´un entorn segur, amable i net, on en puguin gaudir tant els granollerins i granollerines com els visitants d’arreu.
Laura Sabatés i Ortega. Regidora de Junts per Granollers.
(Article publicat al diari SomGranollers, dijous 29 d’abril de 2021)