fbpx

Els reptes del nostre comerç

‘Comerç, botiga, tenda: establiment comercial on la gent pot adquirir béns o serveis a canvi d’una contraprestació econòmica de forma tradicional. Les botigues de proximitat, sovint familiars, donen caràcter a carrers, barris i localitats i contribueixen a bastir i mantenir un teixit social dens.’

Som conscients del que és i significa el comerç? De com incideix al nostre dia a dia, al nostre entorn, a la nostra ciutat? De com el comerç és present a les nostres vides o de com repercuteix a l´economia de la nostra vila …?Coneixeu la magnitud de les xifres que mou directe i indirectament el comerç al nostre país i a Granollers en concret?: més de 100.000 comerços conformen el teixit empresarial de Catalunya i fora de l’àrea metropolitana de Barcelona, Granollers és el municipi amb més densitat de comerç per habitant!

El passat 14 de març el comerç abaixava persianes arreu. A Granollers només una minoria d´establiments que oferien serveis essencials romanien oberts unes hores al dia. El resultat, una baixada dràstica de les vendes. Hem vist com s´apagaven els llums dels aparadors, com els carrers quedaven foscos, els vidres i reixes s´anaven empolsinant i deslluïen les façanes. En aquest confinament hem vist com la ciutat es transformava, com la vida se’ns allunyava. Les persones interactuem i ens comuniquem de moltes maneres i és en el comerç on a banda d´adquirir productes o serveis ens relacionem presencial i físicament. Aquests dies molts ens hem encarat amb un ordinador ple d´imatges de productes, asseguts davant un aparell que no ens pregunta com estem, que no ens deixa quedar a deure 20 cèntims i ‘ja passaré demà’, o cercant productes que vénen en grans embalatges que arriben en vehicles que envaeixen els nostres carrers i barris …

Abans del coronavirus, el comerç ja estava en crisi, intentant adaptar-se a un nou model, a una demanda que va més enllà del servei que ofereix actualment la botiga física. Just fa una setmana, el 90% de comerços dels territoris que van passar a la fase 1 van poder obrir, mentre un 60% romania encara a la fase 0, tancat o en minoria donant cita prèvia. Aquesta setmana, dos mesos després de l’aturada, el comerç de Granollers està a la fase 0.5 i des de dilluns es pot treballar sense cita prèvia. Però en quines condicions i amb quines perspectives? Tot fa pensar que la propera setmana passarem a la fase 1. Caldrà que els granollerins i granollerines facin confiança al seu comerç, a la botiga del barri, als establiments autòctons, als que generen benestar a la nostra vila, que paguen les seves taxes a Granollers, de manera que hi guanyem tots i totes, que es reinverteixi en serveis de qualitat per la nostra ciutat.

Per part de l´administració, caldran mesures immediates com un pla de xoc amb subvencions per a tots els sectors i entitats associatives. Ara més que mai cal anar alineats, i ser proactius; calen campanyes per incentivar la demanda, reactivar la oferta i agilitar els processos.

Només així, escollint el comerç de proximitat, el de casa, aconseguirem que el teixit comercial, les empreses de serveis, i sectors com la restauració i el turisme sobrevisquin a la crisi sobrevinguda per la pandèmia. Només així tornarem a tenir llum al carrer, façanes cuidades i plenes de vida, persones darrera el taulell que més enllà de vendre ens diran bon dia i ens donaran conversa! Junts hem de generar una economia circular, que ens faci més forts i ens permeti disposar de més eines per plantejar nous models de futur.

Laura Sabatés. Regidora de Junts per Granollers.

(Aquest és l’article publicat al diari Som Granollers el dijous 21 de maig de 2020)

COMPARTEIX!